Hoe overleef ik de Corona crisis?

Algemene maatregelen en specifieke mogelijkheden ziekten te voorkomen.

Het valt ons op dat er naast de bekende algemene maatregelen, zoals anderhalve meter afstand houden, bijna niets in het nieuws komt over algemene leefstijlmaatregelen om je gezondheid te optimaliseren.

Daarom brengen we een paar belangrijke elementen naar voren.

Een goede slaap is van groot belang. Zorg dus als het even kan voor een goede voorbereiding: bouw de activiteiten ’s avonds af: zet op tijd de computer en de TV uit, lees of praat nog wat, doe een avondwandeling, mediteer of douche nog even en ga in alle rust naar bed. Zorg daarbij dat de slaapkamer koel, stil en donker is.

Beweeg, het liefst buiten: sport regelmatig, fiets, wandel, tuinier en ga zo maar door. We zijn gemaakt om te bewegen! Je kunt bijna niet te veel bewegen. Maar doe ’s avonds laat geen te intensieve sport: dan slaap je minder goed. Zorg voor voldoende tijd ‘s morgens on rustig op te kunnen staan.

Kijk of je de stresspunten in je leven kan veranderen. Laat zo veel mogelijk onbelangrijke zaken los. Waar mogelijk: relativeer zaken, onderzoek dingen die je dwars zitten, help zaken die je dwars zitten uit de wereld. Reageer je af en leef je uit in sporten of iets anders. Mediteer. Geef dingen tijd en aandacht.

Onderhoud je belangrijke relaties. Kijk of die goed lopen, deel dingen met elkaar, haal knelpunten weg. Waar mogelijk: vier het leven met elkaar!

Zoek vervulling, creëer of onderhoud je passie. In je werk, in je hobby, het maakt niet uit. Inspiratie helpt! Doe wat zinvols.

En ook: speel, lach, ontspan!

Eet gezond. Zo mogelijk vers, onbewerkt, gevarieerd, veel groente en fruit, noten, en ook granen en bonen. Uiteraard allemaal voor zover je ze goed verdraagt. Beperk vlees (neem bij voorkeur gevogelte), vis (1 keer per week vette vis) en zuivel. Eet geregeld vegetarisch.

 

En neem een paar supplementen:

Vitamine C: 1000 mg per dag

Vitamine D3 (liefst met K2): 1000 IE per dag (K2 niet bij bepaalde middelen voor ‘bloedverdunning’).

Visolie van een goed merk, bv Balance oil, standaard dosering

Zink: granen, zaden en noten bevatten veel zink. Eventueel aanvullen met een supplement: 15 mg per dag

Er wordt geschreven over mogelijk positieve effecten van NAC (N-acetyl-L-cysteïne) en Quercitine, maar die informatie is nog te onduidelijk

 

Mogelijkheden te voorkoming van bepaalde ziekten: omdat we op onze website niets mogen melden over homeopathische middelen waarvan de werkzaamheid bij een bepaalde ziekte niet bewezen is, verwijzen we u naar onze nieuwsbrief. Die kunt u aanvragen bij info@centaurea.nl

Vriendelijke groet en sterkte waar nodig.

Team Centaurea